Sürücülerin otomobillerini konforlu ve güvenli bir şekilde kullanabilmeleri için direksiyon simidinin ideal sertlik ayarında olması gerekir. Direksiyon sertleşmesiyle aracın hakimiyetini kontrol etmek zorlaşır. Yaygın bir otomobil arızası olan direksiyon sertleşmesi; hemen her model elektromekanik (servotronik), hidrolik ve kara direksiyon (hidrolik olmayan veya mekanik olarak ifade edilir) kullanan araçlarda görülebilir.
Direksiyon Sistemi Çeşitlerine Göre Sertleşmenin Neden Olduğu Faktörler
Elektrikli Direksiyon Sertleşmesi Neden Olur?
Elektromekanik direksiyon, elektrik destekli direksiyon veya servotronik direksiyon olarak da adlandırılan elektrikli direksiyon; aracın süratine göre otomatik olarak ayarlanan, yardımcı güç desteği sunarak sürücünün daha kolay bir şekilde araca yön verebilmesini sağlayan yeni nesil direksiyon sistemidir. Elektrikli direksiyon sistemi, sistemde yer alan parçaların aşınması, yıpranması, parçaların kullanım ömrünü doldurması veya herhangi bir trafik kazasının sonucu olarak arızalanabilir. Servo direksiyon sisteminin erken aşınmasına ilişkin uyarı işaretlerini takip ederek sorun büyümeden engellenebilir. Genellikle motor arıza ışığı (sorun kontrol modülü veya elektrik sistemiyle ilgiliyse yanar) veya direksiyon arıza ışığı (direksiyon sisteminde veya ön takımlarda yer alan bazı parçaların arızalanması sonucu yanar) ile bu sorun kendisini gösterir. İlerleyen süreçte aracı döndürmek ve manevra yapmak zorlaşır ve direksiyonu kontrol etmek imkansız hale gelebilir.
Hidrolik Direksiyon Sertleşmesi Neden Olur?
Hidrolik direksiyon, aracı kontrol etmek için gereken direksiyon eforunu azalttığı ve sürücü konforunu iyileştirdiği için çoğu sürücü tarafından tercih edilir. Hidrolik direksiyon sistemleri, dönüş yaparken sürücüye yardımcı olmak için hidrolik basıncı kullanır ve bu basıncı pompalar ve hidrolik sıvılar kullanarak oluşturur. Hidrolik direksiyon sertleşmesi arızasının çoğu nedeni, sıvı veya pompa ile ilgili sorunlara bağlanabilir.
Hidrolik Direksiyon Sisteminin Kirlenmesi
Kirlenme sorunları, kremayer ve pinyon servo direksiyon sistemlerinde daha sık meydana gelir. Pompalar arızalandığında, hortumlar bozulduğunda veya hidrolik direksiyon sıvısına nem girdiğinde kontaminasyon meydana gelebilir. Bu sorunların tümü, direksiyon sistemindeki küçük delikleri tıkayabilen, sürtünmeyi artırabilen ve hidrolik direksiyon sisteminin arızalanmasına neden olan sıvıların hidrolik özelliklerine müdahale edebilen hidrolik direksiyon sıvısını kirleten malzemelerden kaynaklanır.
Hidrolik Direksiyon Sıvısının Azalması
Hidrolik direksiyon sıvısının azalması, hidrolik direksiyon pompası tarafından oluşturulan hidrolik basınç miktarını azaltarak direksiyonun sertleşmesine neden olur. Düşük sıvı seviyeleri ayrıca yetersiz yağlama ve yüksek çalışma sıcaklıklarından dolayı hidrolik direksiyon pompasının daha fazla aşınmasını beraberinde getirir ve bu da pompanın işlevini yitirmesine neden olabilir. Aracınızın direksiyonunda sertleşme gözlüyorsanız, ilk olarak hidrolik direksiyon sıvısı seviyesini kontrol ettirmelisiniz.
Tahrik Kayışının (V Kayış) Aşınması veya Kopması
Birçok araçta, motorun krank miline bağlı bir tahrik kayışı tarafından tahrik edilen hidrolik direksiyon pompası yer alır. Tahrik kayışının aşınması veya kopması, hidrolik direksiyon pompası tarafından üretilen sıvı basıncında bir azalmaya neden olabilir ve bu da direksiyon sistemini çalıştırmak için gereken çabayı artırır.
Hidrolik Direksiyon Pompasının Arızalanması
Hidrolik direksiyon pompasının contaları ve iç parçaları zamanla yıpranabilir ve sıvı basıncının artmasına neden olabilir. Pompa aşındıkça pompa sesi ve direksiyon eforu artar. Ömrünü doldurmuş direksiyon pompaları, sonunda arızalanarak sıvı basıncının tamamen kaybolmasına ve hidrolik direksiyon sisteminin arızalanmasına neden olur.
SIZINTILAR
Hidrolik direksiyon sistemlerinin çalışması için hidrolik sıvı gerekir. Hidrolik direksiyon sıvısı, aşınmış veya hasarlı hortumlardan ve arızalı contalardan sızabilir. Sızıntıların artmasıyla birlikte direksiyon sertleşmesi veya daha ileri boyutta bir direksiyon arızası ortaya çıkabilir.
Mekanik Direksiyon Sertleşmesi Neden Olur?
Direksiyon sistemi elektrikli veya hidrolik olmayan araçlarda, kara direksiyon şeklinde de ifade edilen bir direksiyon türü bulunmaktadır. Mekanik direksiyon sistemi bulunan otomobillerde düşük hızlarda veya hareketsiz konumda daha da fazla ortaya çıkan direksiyon sertleşmesinin başlıca nedenleri şu şekilde sıralanabilir:
- Aracın ön lastiklerinin hava basıncının düşük olması. Bunun sebebi lastik basıncı az olan araçların tekerleğinin zemine daha fazla temas etmesi ve dolayısıyla döndürme kuvvetinin artmasıdır.
- Direksiyon levye kolları, bağlantı çubukları, vb. direksiyon sistemi parçalarında oluşabilecek bir deformasyon.
- Tekerlek rot ayarlarının bozulması.
- Direksiyon milindeki bir mafsal arızası.
- Rot başlarının eskimesi veya ayarının bozulması.
- Direksiyon dişli kutusundaki herhangi bir mekanik problem.
- Süspansiyon sisteminde ortaya çıkan herhangi bir arıza.
- Amortisör arızası veya ayarının bozulması.